Joc

Alege jocul potrivit în funcție de personalitatea preșcolarului

17 august 2020
Jocurile interactive cuprind o implicare emoțională, afectivă, fizică din partea voastră ca părinți, căci a-l lăsa pe copil să se joace cu propriile jucării lângă biroul dvs nu-l stimulează într-un mod deosebit. Jocul are în structura sa o componentă socială, adică preșcolarul se poate adapta unei situații în care nu cunoaște colectivul, dar, cu toate acestea, participă la joc și începe să interacționeze cu fiecare membru. De pildă, acest lucru îl poate simți copilul în primele zile la grădiniță, în parc, în diverse spații de joacă, ceea ce este normal. Nu trebuie să ne raportăm doar la aceste tipuri de interacțiuni, căci rolul de părinte implică formarea unui legături strânse cu copiii. Acordați-le, deși sunteți ocupați, o oră pe zi în care să interacționați cu ei prin intermediul unor jocuri distractive și amuzante. Vă propun o listă de jocuri interactive pe care le puteți juca acasă cu familia, în parc cu prietenii copilașilor sau la grădiniță, dacă sunteți cadru didactic.
  • Jocul se numește „Mere la apă” și după cum ne sugerează titlul, copiii trebuie să muște merele dintr-un lighean cu apă pentru a le așeza într-un bol. Ei se pot susține unii pe alții și se pot încuraja. De asemenea, pentru complicarea jocului se propun alegerea unor mere după anumite criterii: mărime, culoare.
  • „Garajul bilelor”- copiii trebuie să rostogolească tot atâtea bile cât indică cifra de deasupra unui garaj. Acesta se va confecționa dintr-o cutie prin decuparea unor uși deasupra cărora se vor scrie cifrele în funcție de nivelul de vârstă (limitele 1-3 pentru vârsta de 3 ani, 1-5 pentru vârsta de 4 ani, 1-10 pentru vârsta de 5 ani). Este un joc prin care se pot consolida cifrele într-un mod amuzant și distractiv. Pentru o interacțiune cât mai bună, copiii se pot împărți pe echipe. Ce echipă va reuși să rostogolească bilele cât mai rapid în garajul potrivit, aceia va câștiga.
  • Un joc de interacțiune, de atenție și de concentrare se numește „Un pahar mic”. Copiii sunt așezați într-o linie și vor avea fiecare în mână câte un pahar cu apă din care le va da să bea jucătorilor de lângă. Se va realiza astfel un circuit amuzant și probabil destul de umed. De preferat ca acest joc să se joace vara pentru a permite udarea hainelor.
  • Un joc interactiv este „Șopârlele”. Copiilor li se vor pune la spate cozi din frânghie, acestea fiind agățate cu un cârlige de rufe. La semnalul de începere a jocului, toate șopârlele aleargă încercând să-și salveze cozile atacate de ceilalți. Ce șopârlă rămâne fără coadă va fi eliminată, iar ultima, care va avea coada, va câștiga jocul.
  • Jocul „Mingea curioasă” stimulează memoria, imaginația și concentrarea. Copiii sunt împărțiți în două echipe. Se alege o temă de gândire (de exemplu, animale), apoi se aleg câteva trăsături ale acestora (solzi, pene, blană). Un copil dintr-o echipă aruncă o minge către adversar spunându-i un animal. Acesta trebuie s-o prindă și să menționeze ce trăsătură i se potrivește dintre cele propuse. Dacă ghicește, pleacă în echipa cealaltă, dacă greșește rămâne în echipa sa.
  • Jocul se numește „Rău ca…” și are în vedere consolidarea unor serii de povești și basme clasice. Copiii vor fi așezați în cerc și vor pasa de la unul la altul un săculeț. La aruncare, copilul alege o trăsătură a unui personaj (rău, bun, frumos, isteț, viclean etc) și o va spune „Rău ca…”, „Bun ca…”. Jucătorul care a prins sacul, trebuie să numească un personaj celebru ce corespunde trăsăturii menționate. Totul se realizează în 5 secunde, în cazul expirării timpului, copilul este eliminat.
  • Un joc, care reprezintă o creație proprie, se numește „Eu văd….tu vezi…”. Acesta poate întări interacțiunea dintre dumneavoastră și copil, conectându-vă astfel la un univers comun de cunoaștere. Se joacă foarte simplu: spuneți, utilizând sintagma „Eu văd…”, ce se află într-o încăpere, într-un spațiu. Copilul va continua jocul cu elementele pe care el le vede. Jocul se poate sfârși când au fost epuizate toate obiectele, lucrurile văzute. De pildă, dvs spuneți „eu văd un copac”, iar copilul spune „eu văd cerul”. Atenție, nu trebuie să se repete cuvintele, imaginile trebuind să fie mereu altele. Jocul stimulează memoria, atenția, concentrarea și iubirea față de mediul înconjurător.
    Acestea sunt doar câteva idei de jocuri interactive pe care le puteți aplica atât în mediul familial, cât și în cel didactic. Componenta socială nu trebuie să lipsească niciodată din aria jocului, căci ajută copilul să se cunoască pe sine prin ceilalți, să observe cum reacționează în colectivitate (încă din primele zile la grădiniță), să țină cont de părerea copiilor din grup, să ia decizii împreună. Jocurile interactive sunt, prin urmare, un set de aripi pe care i le oferim copilului, fără de care nu poate zbura către realitățile sociale și propria realitate.

Abonează-te la newsletter

Lăsați un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *