Parenting

Anxietatea la copii – sfaturi și tehnici de relaxare

30 noiembrie 2020

Ce este anxietatea și cum se poate manifesta la copii?

Anxietatea, conform definițiilor psihologice, este o stare emoțională, o frică patologică, un sentiment pe care copilul îl poate simți în aceeași măsură ca și adultul fără diferențe majore. Interesant este cum reușim noi, în calitate de părinți, să ne dăm seama dacă avem sau nu un copil anxios. Trebuie menționat faptul că nu există „o rețetă unică” pe care să o aplicăm și să ne vindecăm copilul, pentru că anxietatea se manifestă diferit de la un caz la altul.

Iată câteva comportamente generale ale unui copil anxios:

  • copilul e foarte timid și nu dorește să socializeze cu nimeni (anxietate socială)
  • copilul nu se poate desprinde de părinte fiindu-i frică de nou (anxietate de separare)
  • copilul face diverse crize de plâns, furie când părăsește spațiul său identitar (de regulă, casa)
  • copilul refuză să realizeze anumite acțiuni fără a oferi explicații (de exemplu, nu dorește să meargă la grădiniță)
  • copilul are gânduri negative, palpitații sau chiar atacuri de panică

Părinții sunt oglinda copilului

Auzim adesea această sintagmă, dar poate nu știm cum să o interpretăm în cazul anxietății. Răspunsul pe cât de simplu, pe atât de complicat, are în vedere faptul că în general copilul imită comportamente, tipuri de limbaje, atitudini tocmai de la sursa de mediu principală (familia). Prin urmare, dacă un părinte e anxios și copilul va fi anxios, iar acest lucru o demonstrează diverse studii. Anxietatea nu se moștenește, nu se transmite ereditar, ci se învăță, se asimilează de către copil involuntar, așa cum ne sugerează scriitorul american James Arthur Baldwin „copiii n-au știut niciodată să-și asculte părinții, dar au reușit întotdeauna să-i imite”.

Sfaturi de la psihologi

Ne întrebăm de multe ori „oare cum putem fi părinți mai buni?” sau „oare sunt un părinte bun?”. Așa cum ne confruntăm deseori cu probleme de acest tip, așa și copiii se confruntă, răsturnând celebra sintagmă „copilărie fără griji”. Psihologii, pe lângă diagnostic, ne oferă sfaturi care să ne ajute să ne creștem copiii sănătoși și să-i ferim de anxietate:

  • nu fiți părinți hiperprotectori (copilul își poate pierde încrederea de sine)
  • ascultați ce are copilul de spus, nu îi neglijați micile probleme care-l macină
  • nu fiți irascibili în fața copilului, pentru că va deveni foarte agitat
  • nu-l solicitați la maximum (sarcinile peste puteri îi poate produce anxietate)
  • nu-l lăsați să se uite la știri (poate asimila involuntar situații care-i vor provoca teamă)
  • permiteți-i copilului să greșească (nimeni nu e perfect)

Tehnici de relaxare pentru copilul anxios:

  1. Tehnica omului de zăpadă: Puneți-l pe copil să-și imagineze că este un om de zăpadă. Vremea este călduță, iar razele soarelui primăvăratic îl topește încetul cu încetul: îi topește capul, îi topește trunchiul, îi topește mâinile. Pe măsură ce se topește, el se va simți tot mai relaxat și mai fericit.
  1. Tehnica norului: Copilul își imaginează că este cel mai mare și mai pufos nor care a existat vreodată. Acesta este foarte admirat de toți norii, iar când plutește pe cerul albastru simte cum toate grijile se îndepărtează de el.
  1. Tehnica oceanului: Copilul își imaginează că privește oceanul, care are multe valuri. Acestea se mișcă înainte și-napoi, înainte și-napoi și duc toate fricile cu care el se confruntă.

Cu toate că anxietatea este starea emoțională dominantă în societatea contemporană, haideți să o înlăturăm, mai întâi din viețile noastre, iar apoi din viețile copiilor noștri, pentru că lor trebuie să le oferim rădăcini și aripi. Te-ai confruntat cu situații în care copilul tău a fost anxios? Cum a reacționat și ce soluții ai găsit?

Mulțumim că ai parcurs lecția noastră despre anxietate, așteptăm să ne scrii răspunsurile în comentariu și dacă te-am făcut curios, ne poți urmări pe paginile de facebook, instagram, pinterest. 

Lăsați un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *