Activitati

Obiceiuri, tradiții și activități pentru copii de Anul Nou

31 decembrie 2020

Ce sunt obiceiurile și tradițiile?

Le primim din generație în generație, le practicăm, le transmitem copiilor noștri, dar știm oare care este rostul obiceiurilor și tradițiilor? Răspunsul ni-l oferă etnologii și specialiștii în domeniu. De pildă, Mihai Pop afirmă în cartea sa Obiceiuri tradiționale românești faptul că „Obiceiurile sunt, fără îndoială, pentru cei care le privesc din afară, pitoreşti manifestări folclorice, mari spectacole. Dar, dincolo de aceasta, ele încifrează înțelesuri profunde asupra relațiilor umane cu lumea înconjurătoare, cu natura, asupra relațiilor interumane, asupra mersului normal al vieții sociale și asupra soluțiilor pe care, într-o evoluție de multe ori milenară, omenirea le-a găsit pentru a face ca lucrurile să intre în normal atunci când rânduiala lumii a fost, dintr-o pricină sau alta, stricată.”

Împărțirea calendarului la vechii babiloni

Înainte de a trece la tradiții și obiceiuri de iarnă și la modalitatea pe care să o abordăm în vederea explicării acestora copiilor, trebuie să știm cine a împărțit calendarul și de ce sărbătorim Anul Nou pe data de 31 decembrie. Vechii babiloni cunoșteau coordonatele temporale după soare și lună, iar calendarul lor era împărțit în douăsprezece luni, adică de la o lună la o altă lună nouă. Cele trei zile de întuneric de la finalul fiecărei luni i-a înspăimântat atât de tare încât s-au gândit ca de Anul Nou să alunge toate spiritele rele prin diverse ritualuri pe care le mai păstrăm până astăzi. Chiar dacă data anului nou s-a schimbat de-a lungul timpului de la 1 martie la 1 ianuarie din cauza unor influențe ale imperiului bizantin sau chiar influențe religioase, ea reprezintă o zi specială în care ne desprindem de vechile obiceiuri și renaștem.

Tradiții și obiceiuri de Anul Nou: Cum le putem explica copiilor?

Copiii adoră să fie costumați, să facă parte din tradiție și să o ducă mai departe așa cum o percep și o înțeleg la un prim contact. Soluția cea mai bună este jocul în care avem un clopoțel magic ce ne ajută să urăm oamenilor bucurie, fericire și belșug ( Plugușorul), în care ne costumăm în capră, adică într-un animal norocos și plin de puteri magice (Dansul Caprei); în care ne costumăm în urs pentru a arăta lumii că el este un animal puternic ce s-a trezit la viață exact ca natura (Ursul); în care mergem cu sorcova pentru a lăsa în casa oamenilor semințe fermecate. Totul e mai ușor prin intermediul ludicului, nu credeți?

Ce facem de Anul Nou?

După ce copiii au mers cu uratul, cu ursul, capra, căluții trebuie să se odihnească, iar dacă mai au energie, ceea ce sigur e nelipsită, vă propunem câteva activități educative:

  1. Steaua dorințelor – confecționăm o stea din carton colorat, iar pe fiecare vârf scriem dorințele copilului pentru anul ce vine.
  2. Cerul luminat – pictați împreună cu copilul un peisaj de iarnă întunecat, pentru a putea realiza artificii colorate pe care anul acesta nu le poate vedea.
  3. Vizionăm videoclip-uri cu Festivalul Lampioanelor din China
  4. Construim un puzzle cu dorințe: Se vor umfla multe baloane colorate în interiorul cărora vor fi așezate desene cu dorințele fiecărui membru al familiei pentru anul 2021. La miezul nopții se vor sparge baloanele, iar desenele se vor așeza pe un carton ce va fi transformat în tablou astfel ca fiecare să-și amintească obiectivul de fiecare data când îl vede.
  5. Citim Povestea Anului Nou chinezesc. Copiii sunt deschiși la cunoașterea tradițiilor altor culture. Această poveste este foarte interesantă și îi ajută pe copii să înțeleagă denumirea fiecărui an chinezesc:

„Cu mult timp în urmă, în China, Împăratul Jane a decis că trebuie să existe o formă de a măsura timpul. Le-a spus animalelor că se vor întrece într-o cursă. Primele douăsprezece animale vor fi răsplătite cu numirea unui an după numele lor. În ziua cursei, toate animalele s-au aliniat pe malul râului. Șobolanul și pisica, care erau prieteni buni, erau îngrijorați pentru că ei nu erau foarte buni la înot. L-au întrebat pe bivol dacă i-ar putea căra în spate. Bivolul a fost de acord, iar ei au sărit în spate. Când a început cursa, șobolanul și pisica erau foarte încântați că bivolul era primul. Ajunseseră aproape de celălalt mal al râului, când șobolanul a împins-o pe pisică în apă, apoi a sărit pe mal ca să poată termina primul cursa:

-Bravo!- a spus Împăratul Jade. Primul An din zodiac se va numi după tine. Săracul bivol a fost păcălit și-a rămas pe locul doi așa că numele lui a fost numit al doilea an al Zodiacului.

La puțin timp după aceia, a ajuns pe mal tigrul, foarte epuizat. I-a fost foarte greu să treacă râul având de înfruntat curenți puternici. Următorul care a ajuns a fost iepurele care nu a înotat, ci a trecut râul sărind pe niște pietre și apoi pe un butuc plutitor care l-a dus la celălalt mal.

-Voi numi al patrulea an după tine, a spus surprins Împăratul Jade. Pe al cincilea loc a fost dragonul.

-Cum de nu ai câștiga tu cursa putând zbura peste râu? A întrebat Împăratul.

-M-am oprit să ajut câteva animale, a explicat dragonul.

Înaintând către final, era calul. Tocmai pe când calul credea că ajunsese la mal, șiretul șarpe se încolăcise în jurul copitei sale. Calul a fost atât de uimit încât a sărit în spate, dându-i șarpelui ocazia, să se târască înainte și să ia locul șase. Calul rămăsese astfel pe locul al șaptelea. Nu cu mult timp după aceia, a ajuns o plută care căra maimuța, cocoșul și capra. Ei au explicat cum au lucrat ca o echipă să poată trece râul. Împăratul a fost foarte mulțumit; a numit capra pentru anul al optulea, maimuța pe al nouălea, iar cocoșul pe al zecelea. Următorul animal la sosire a fost câinele.

-De ce ți-a luat atât de mult timp când tu ești așa de bun înotător? A întrebat Împăratul.

-Râul era așa de curat încât m-am decis să fac o baie de-a lungul lui- a explicat câinele. Lui i s-a acordat al unsprezecelea an.

Mai rămăsese un loc în zodiac și Împăratul se întreba cine o fi ultimul câștigător. Dintr-odată a apărut porcul mistreț.

– Ți-a luat mult timp, ce s-a întâmplat? – a întrebat Împăratul.

-Mi-a fost foame și m-am oprit să mănânc, apoi am adormit.- a spus porcul mistreț. Al doisprezecelea an a fost dat lui.

Cât despre pisică, până la urmă a reușit să se târască la mal, dar era deja prea târziu pentru a putea avea un an după numele ei. Era foarte furioasă pe șobolan pentru că o împinsese în apă, iar de atunci pisicile n-au mai fost niciodată prietene cu șobolanii.”

 

Mulțumim că ai fost alături de noi anul acesta, că ne-ai urmărit toate lecțiile și ne-ai oferit feedback. Nu putem încheia decât prin urătura unui copil către părinții săi:

„Dragă mama, dragă tata,

După datini de-altă dată,

Eu vă aduc urări de bine

Pentru anul care vine.

Eu vă rog să-mi dați crezare,

C-am crescut c-un an mai mare,

Și să știți, de-acum-nainte

Am să fiu și mai cuminte”

Lăsați un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *