Începem să auzim tot mai des vorbindu-se despre generația nativilor digitali, iar înțelegerea acesteia vine la pachet cu descoperirea unor noi modalități de raportare și relaționare la lumea care ne înconjoară
Acest termen, de nativ digital, a fost inventat de autorul american Marc Prensky pentru a defini generația de tineri care sunt înconjurați încă din bebelușie de computere, telefoane mobile și alte instrumente ale erei digitale. Același autor susține că acest mediu digital schimbă semnificativ modul de gândire și de procesare al informației pe care această generație îl are, putând duce în timp chiar la modificarea structurii cerebrale.
În acest context digital, în care se nasc și se maturizează copiii noștri, părinții încep să fie din ce în ce mai preocupați de timpul pe care micuții lor, acești nativi digitali, îl petrec conectați la Internet sau în fața unui gadget. Preocupările sunt, desigur, fondate și adânc înrădăcinate în grija pentru sănătatea celui mic, atât mentală, cât și fizică.
Așadar, cum procedăm ca și părinți, bunici sau educatori, cu această generație? Interzicem total expunerea la tehnologie? Îi privăm de această descoperire sau le acordăm libertatea de a se folosi de ea oricând doresc?
Posibil să vă fi întâlnit cu ambele scenarii de mai sus sau chiar să fi trecut prin ele cu propriul copil. E foarte ușor să pendulezi, ca și părinte, între o extremă sau cealaltă. Părerile sunt multe și împărțite, însă variabila este reprezentată de punctul de echilibru între nevoile copilului de a fi participant activ în această eră digitală și principiile orientative stabilite de specialiști.
Este normal ca în această lume, unde totul este un stimul puternic pentru creierul în dezvoltare al celor mici, părinții să-și exprime îngrijorarea legată de timpul pe care copiii lor îl petrec zilnic în fața unui ecran și să-și dorească să afle dacă acesta influențează direct dezvoltarea emoțională și cognitivă a unui copil.
Am ales să vă prezentăm aici concluziile câtorva studii de specialitate despre acest subiect care știm că este unul de interes. Am primit câteva mesaje de la părinți preocupați că activitățile educative pe care noi le propunem prin programele noastre, vor dăuna dezvoltării sănătoase a celor mici.
Înțelegem îngrijorarea și ne bucurăm să vedem că suntem în aceeași barcă de fapt, și că ne dorim ca piticii noștri să se bucure de tot ce are de oferit educația într-o eră digitală, CU MĂSURĂ. Dar care este această măsură?
În contextul evoluției rapide a acestei digitalizări, Organizația Mondială a Sănătății (OMS), precum și Asociația Americană de Pediatrie (AAP) au oferit niște repere, în urma studiilor realizate. Aceștia susțin că un copil de 18-24 luni nu ar trebui să fie expus niciunui conținut digital, însă începând cu vârsta de 2 ani și până la 5 ani, copiii pot petrece aproximativ 1 oră pe zi în fața unui ecran, expuși unui conținut media de calitate și verificat de un adult.
Desigur, aceste recomandări vin mereu însoțite de un avertisment către părinți referitor la calitatea și tipul conținutului la care este expus cel mic. O oră petrecută jucând un joc online nu echivalează cu o oră petrecută urmărind activități educative sau vorbind pe video-chat cu bunica aflată la distanță.
Ceea ce OMS și AAP încurajează pentru vârstele menționate mai sus este prezența permanentă a unui adult atunci când cei mici interacționează cu orice tip de conținut media (televizor/internet/aplicații mobile/jocuri/etc). Cea mai bună metodă pentru a dezvolta abilitățile cognitive (inclusiv atenția și controlul emoțional) este prin intermediul interacțiunii copil-părinte/adult. AAP susține că părinții trebuie să evite pe cât posibil a-i lăsa pe cei mici să digere singuri conținut media. Vom lăsa mai jos un link către acest studiu pentru a putea citi și alte detalii legate de impactul conținutului media asupra copiilor.
În activitățile educative propuse de noi, încurajăm și recomandăm ca cel mic să aibă alături un adult, care să îl sprijine atât în pregătirea materialelor de lucru, precum și în procesarea în timp real a ceea ce se întâmplă în timpul vizionării. De aceea, este nevoie de prezența dvs. la aceste activități: pentru ca cel mic să însușească cu adevărat cunoștințele pe care noi ne dorim a le transmite prin intermediul conținutului creat.
Așadar, cum procedăm ca să nu pendulăm dintr-o extremă în cealaltă? Ne dorim ca cei mici să aibă o copilărie fericită, petrecută cu cei de-o seamă și să se dezvolte și să învețe prin interacțiunea directă cu mediul. Cum rămâne atunci cu lumea în care cei mici trebuie să se integreze? Traiul în era digitală presupune pregătirea celor mici pentru locuri de muncă care încă nu există și care cel mai probabil, vor presupune și utilizarea tehnologiei.
În cartea lor Tech-Generation, Mike Brooks și Jon Lasser, doi cercetători preocupați de felul în care noua generație își poate găsi echilibrul în această lume digitalizată, susțin că nu putem refuza în totalitate apetitul și deschiderea acestei generații pentru tehnologie. Mai degrabă, copiii ar trebui să învețe să ia ulterior decizii sănătoase legate de folosirea gadget-urilor și urmărirea unui anumit conținut media. Ca și părinți, ne dorim ca cei mici să preia ce este mai benefic din această interacțiune cu tehnologia. Tot acești cercetători încurajează părinții să urmeze reperele oferite de OMS, dar fiind atenți și la nevoile particulare ale celui mic sau chiar ale familiei. Vă recomandăm cu drag lectura acestei cărți pentru exerciții practice pe care le puteți face în familie, precum și pentru aprofundarea acestui subiect. Vom lăsa link către ea la finalul acestui articol.
Prin activitățile educative pe care noi le promovăm aici, pe site-ul Grădinița Online, ne străduim să luăm în considerare toate aceste repere, pentru că interesul nostru comun este o dezvoltare cât mai armonioasă a celor mici.
Pentru orice alte întrebări și preocupări, vă suntem alături! Ne puteți scrie aici și vă răspundem cu drag!
StudiI APA/OMS
Cărți de referință:
Comentarii