După ce mănânci o prăjitură mare, dulce și frumos ornată poți să mănânci o farfurie de ciorbă?
Nu prea cred.
Ei bine, cam asta cred că se întâmplă și cu ecranele în ziua de azi.
Întâi copiii descoperă desenele, jocurile și filmulețele amuzante de pe internet și apoi realizează că trebuie să meargă la grădiniță/școală și chiar să pună mâna pe foarfecă și lipici ca să creeze ceva.
Nu e de mirare că, de cele mai multe ori, adaptarea la grădiniță e grea și chinuitoare.
Copiii sunt curioși.
Nu există copil să nu fie curios.
Dorința de a învăța și de a descoperi lucruri noi este în noi și nu ne părăsește niciodată.
Dar, este fără doar și poate, ”compromisă” de nenumărații stimuli externi care ne ”fură privirea” de la lucrurile cu adevărat importante.
Și aici mă refer la jocurile video pe telefon sau calculator și desenele animate în exces care
le oferă celor mici recompense imediate.
E greu să lupți cu așa ceva.
Probabil știi deja, că atunci când ai noștri copii consumă astfel de conținut online, în creierul lor au loc o serie de reacții chimice. Mai exact, se elimină multă dopamină, serotonină și alți hormoni răspunzători de sentimentul de bine.
Copii devin dependenți de ecrane fix pentru aceste reacții chimice în creier. Vor mai mult, mai repede și mai nou, dacă se poate.
Noi, bineînțeles, că vrem aceste reacții în organism, dar nu în cantități mari, deodată.
Ai zice, pai da bine Violina, dar și Grădinița Online e tot pe un ecran.
Și așa este. Dar să vedem ce se întâmplă de fapt, la activitățile de la Grădinița Online.
În primul rând, sunt prezentate de o figură reală. De un om.
Se mai întâmplă, ca omul din fața ecranului, să fie educatoare.
O educatoare știe să vorbească pe limba copiilor, vă zic eu. Deși pare că vorbesc aceeași limbă ca noi, ele de fapt, vorbesc o altă limbă. Pe care nu știu cum se face că o înțeleg toți copiii.
Apoi, poate lucrul cel mai important este că acțiunea se întâmplă în timp real.
Nu pe repede înainte. Așa cum se întâmplă în desene. Sau în jocuri.
Și nu există recompense la finalizarea unei lucrări sau activități.
Nu trec la un următor nivel. Nu deschid o nouă ușă. Nu primesc puncte pentru asta.
Sunt invitați de fiecare dată, să se uite peste lucrarea lor și să aprecieze munca, efortul pe care l-au depus, să observe progresul de la o activitate la alta.
Și cel mai, și cel mai important: nu sunt vrăjiți de ecran atunci când fac activități la Grădinița Online.
Poți face un test simplu.
Pune-i desene/jocuri pe telefon. O să observi cum toată atenția o să îi fie pur și simplu absorbită de ecran.
Nu mai aude. Nu vede ce se întâmplă în jur. Vezi cum pur și simplu, copilul se deconectează de lumea reală.
Încearcă același lucru cu activitățile de la Grădinița Online.
O să vezi diferența. Copilul este conștient de ce se întâmplă în jur, chiar dacă este concentrat la activități.
O să mai observi că al tău copil, de fapt, va avea ochii mai mult la masa de lucru, la mânuțele lui, decât la ecran. Pentru că nu ai cum să creezi ceva cu ochii în ecran. Corect?
Și apoi, ultimul lucru, dar și el important, este timpul petrecut în fața unui ecran.
O activitate durează între 5-20 de minute. Adunat, toate cele 4 activități zilnice propuse de noi, nu ar trebui să depășească limita de o oră pe zi de ecran.
Cât de ușor îți este ție să pui limita aceasta la desene? Sau la jocuri?
Mie mi-a fost greu. Dar acum avem o înțelegere pe care o respectăm cu sfințenie.
De luni până vineri ecrane înseamnă doar activități de la Grădinița Online. În weekend își poate lua ”doza” de desene.
În timpul săptămânii este despre învățare, despre jocuri, despre descoperiri. În weekend este despre distracție, leneveală, dacă e cazul, și excepții :)
Grădinița Online nu este despre a-i priva pe copii de viața socială pe care o au la grădinițele normale. Nici despre a-i ține în casă.
Grădinița Online este o soluție la ceva ce deja se întâmplă. Copiii sunt online. Copiii petrec deja prea mult timp în fața ecranelor. Copiii au deja acces la conținut nepotrivit pentru vârsta lor.
Noi, adulții, decidem ce să facem mai departe cu această informație.
Putem să ne prefacem că nu vor exista consecințe. Sau putem acționa în cunoștință de cauză.
Comentários