Cât de importante sunt poveștile în perioada grădiniței?
Răspunsul pe scurt: Oau!
Poveștile pot avea impact asupra dezvoltării copilului în multe direcții:
limbaj (înțelegere, vorbire, punctul de plecare pentru citit și scris);
un anumit tip de atenție;
memorie;
spirit de observație (aflat la baza curiozității și interesului de a învăța lucruri noi);
un mod eficient de a analiza/ ”a vedea” lumea în care trăiește (care conduce, treptat, la cunoașterea și înțelegerea acesteia);
empatie (modul în care îi înțelege, intuitiv, pe ceilalți) abilități de interacțiune cu adulții și copiii de vârste apropiate (prin modelele de comunicare oferite oferite de text);
comportament (urmărind comportamentele eroilor/personajelor, copiii ajung să înțeleagă care fapte sunt valorizate de societate/răsplătite și care sunt dezaprobate/au urmări neplăcute) – știați că cei mici au tendința de a imita acțiuni făcute de persoane cu autoritate și care primesc o recompensă/laudă/validare?
simț estetic;
creativitate...
Sunteți curioși de ce am spus ”pot avea impact”?
Minunat! Aici voiam să ajung! Pe de o parte, poveștile citite aduc copiilor bucurie și entuziasm/relaxare prin întâmplările și personajele prezentate. Stimulează prin frumusețe și, de multe ori, prin umor. Copiii ”consumă” poveștile de plăcere. Fantastic! Pe de altă parte, pentru a ”activa” și celelalte ”superputeri” ale poveștilor, există un secret: să ”zăbovim ” un pic/ un pic mai mult la fiecare dintre acestea și să fim ...curioși. Foarte curioși și jucăuși!
Idei:
să ghicim despre ce poate fi vorba în carte pe baza imaginii de pe copertă;
să analizăm o ilustrație, pentru a cultiva simțul detaliului;
să ne mirăm de o acțiune care schimbă cursul întâmplărilor sau din punctul culminant al acțiunii;
să repetăm amuzați/ ”intrigați” un cuvânt/o expresie cu care cel mic se întâlnește pentru prima oară și să încercăm ”să-i găsim locul” de cât mai multe ori în discuțiile noastre de peste zi;
să reflectăm ”bătrânește” la unele fapte sau să ”dăm sentințe” ca judecătorii asupra altora;
să ne alegem personajele preferate, poate chiar diferite, și să le scoatem în evidență calitățile;
să facem legături cu alte povești/ personaje cunoscute sau cu aspecte pe care le întâlnim în realitate...
Pentru pasionați: Ce a-ți zice să desenați un personaj/ o scenă din poveste sau să jucați pe roluri? Dacă, din diferite motive, nu reușiți ”să adoptați” o idee de mai sus, atunci există variante și mai simple:
în loc să treceți de la o poveste la alta în fiecare zi, parcurgeți aceeași poveste de mai multe ori (citiți/povestiți după imagini/repovestiți din memorie/recitiți). Aceeași poveste poate fi parcursă în mod diferit de fiecare dată (cu voce normală, în șoaptă, cu ritm mai alert, cu voce subțire ca un șoricel sau groasă ca un urs);
audiții repetate ale unei povești înregistrate, chiar în timp ce copilul se joacă liber (resurse sunt nenumărate, dacă vreți, vă pot indica și eu câteva).
De ce? Pentru că la fiecare reîntâlnire cu povestea, copilul va înțelege mai mult și mai bine din aceasta, își va ”adânci” cunoașterea, va memora mai multe cuvinte și expresii pe care le va folosi la momentul potrivit. În concluzie: O poveste nouă = un stimul nou, informativ, care produce rapid plăcere. O poveste aprofundată activează niveluri superioare ale gândirii. În orice formă ”consumați ” poveștile, aveți de câștigat!
Acum că vin sărbătorile și poveștile de iarnă sunt la mare căutare, îți recomand să descoperi lista noastră cu 25 de povești de iarnă de citit cu cei mici.
Comments